Nyhedsbrev vinter 2023

Her kan du læse sidste nyt fra Kap Verde Missionen. Vi er lige kommet hjem efter en spændende missionsrejse med mange udfordringer og chokerende store behov for hjælp. Selv i denne såkaldte moderne verden findes der stadig mennesker, som bliver slynget ud til siden uden nogen form for hjælp.

Straks da vi ankom til Kap Verde blev vi især ledt til et par kvinder med børn. Den ene kvinde var uden arbejde med 5 små børn. Hun havde ikke mad, el, vand eller andre fornødenheder. Hun bor i en gruppe af betonblokke uden døre og vinduer og må gå meget langt for at komme ind til den store by.

Den anden kvinde havde smerter i hele kroppen og svært ved at se fordi hun manglede briller og alligevel skulle arbejde i solen uden briller. Vi var så taknemmelige til Jesus over at vi kunne få lov til at hjælpe dér hvor nøden er størst. Dette var bare to ud af mange triste historier om kvinder og børn som stadig lider i denne så "moderne verden". Vi købte mad og fornødenheder til den første kvinde og vi holdt møde med præsidenten for øen Maio, hvor vi bad ham skaffe denne kvinde et værdigt sted at bo. Vi har endnu ikke fået svar på denne ansøgning, men vi har også lagt det frem et højere sted, og vi fortsætter med at bede. Vi er hjemme i DK i en kort periode, og så vender vi tilbage til Kap Verde i begyndelsen af januar for at fortsætte vores arbejde dernede. Det er blandt andet vores bøn til Jesus at vi kan hjælpe denne kvinde i gang med et arbejde, så hun kan forsørge sig selv og børnene. Kvinden fortalte os hvordan hun har ligget på knæ og råbt til Gud om hjælp.

Vores arbejde i den lille landsby er gået ind i en ny fase. Pastor Silas kommer stadig hver uge og holder møde for børnene og de unge. Men de voksne unge er næsten alle væk, dels fordi en del af dem er rejst til Portugal for at søge arbejde, og dels fordi vi desværre har nogle unge mænd i menigheden som er gået ud i verden, hvor de nu lever i narko. Misbruget i landsbyen er voksende, og de hårde stoffer er tiltagende, det er en meget bekymrende situation. Men vi takker Jesus for de unge som er tilbage, og som holder fast i Jesus. De er små, levende mirakler midt i en tid med kaos alle vegne.

Menighedens fiskerbåd lå ubemandet da vi kom til Maio. Fiskerne var også rejst, så vi ledte i landsbyen efter nye fiskere, men der er næsten ingen unge mænd tilbage. Vi bad til Jesus, og en meget kær bror i den store menighed fik lagt på hjerte at tage styringen over fiskerbåden. Det betød at vi sejlede båden til den store by, hvor den nu fisker. Vi var lidt kede af at vores landsby skulle miste disse dyrebare fisk, for kvinderne og børnene har sådan brug for den billige, sunde fisk. Men der er stadig én fiskerbåd tilbage i landsbyen, så vi håber at den kan fange rigtig mange fisk.

Vi vender tilbage til jer alle med nyt fra menigheden, fra de nødstedte kvinder, fra fiskerbåden og fra det evangeliske arbejde næste gang vi kommer hjem fra Kap Verde. Bed for os at vi må få givet forudberedte gerninger og Ord fra Jesus til de nødstedte mennesker i Kap Verde.

John Mulinde, præst i Uganda, fortæller sit vidnesbyrd om et syn som han fik i 1988 i en lille landsby i Uganda.

 

Under bøn mærkede han pludselig Jesu nærhed meget stærkt, og så et enormt lys komme til ham. Han faldt ned og begyndte at skælve og kunne ikke tale, men pludselig hørte han en stemme kalde hans navn 3 gange.

Stemmen begyndte at tale:

"Jeg kendte dig før verdens skabelse, og Jeg har udvalgt dig, sat dig til side for at tjene Mig, som et vidne i disse sidste dage. Men Jeg vil sige til dig, at hvis Jeg var kommet i dag, for at hente Min brud, så ville du ikke være med. Jeg ville ikke tage dig med, for der står skrevet: "...at Han (Kristus) vil frelse dem som venter på Ham" (Hebr. 9:28), og du lever ikke dit liv som en person, som venter på mig. Du tillader al slags snavs at komme ind i dit liv. Du lever som én som ikke tager det alvorligt.

Stemmen citerede 1. kor. 6:9: "Ved I ikke, at uretfærdige ikke skal arve Guds rige? Far ikke vild! hverken utugtige eller afgudsdyrkere elle ægteskabsbrydere eller de, der lader sig bruge til unaturlig utugt (homoseksuel omgang), eller de, der øver den, eller tyve eller havesyge, ingen drankere, ingen æreskændere (skader omdømme, sladder), ingen røvere (svindlere) skal arve Guds rige."

Stemmen fortsatte: "Dit liv er så fuld af snavs. Du har en udvendig facade, og du skjuler mange ting i dit indre. Men du glemmer at Jeg er Herren som ransager hjertet.

Du er ikke klar, du er ikke klar til at møde Mig. Hvis dit liv er fuld af alt dette, så er du ikke klar til at møde Mig.

Dit liv er fuld af utugt (John Mulinde protesterede for han havde ikke bedrevet utugt), men stemmen sagde: Der kommer ikke noget usandt ord ud af Min mund. Kalder du mig en løgner? Du kender ikke dit hjerte. Jeg vil vise dig det: Kan du huske den dag, på det sted for år tilbage hvor du sad i en taxi og ventede på at køre. Du så en kvinde og du afklædte hende i dine tanker og havde alle mulige urene tanker."

John Mulinde blev rystet og råbte: Jeg har syndet imod dig Herre!

Stemmen svarede: "Nej, du har ikke syndet, du lever i synd! Du lever fra morgen til aften i disse urene tanker, selv i din seng om aftenen så dyrker du disse tanker. Jeg kender alle øjeblikke i dit private liv. Jeg kender dine tanker. Du har ikke Gudsfrygt, selv i menigheden når nogen går op på talerstolen, så afklæder du dem nøgne i dine tanker. Jeg er Herren som ransager hjertet! Har du ikke læst at selv den, som ser på en kvinde og begærer hende i hjertet, bedriver utugt med hende (Mat. 5:28).

Stemmen begyndte at nævne andre ting som menneskeligt syntes at være mindre ting, misundelse, manipulation, latterliggørelse og ydmygelse af andre så man selv kan fremstå bedre og mere hellig. "Du er den bedste, du prædiker bedre, du synger bedre, du er mere salvet, du udfører flere mirakler, og du har bitterhed og nag, når du ser andre blive fremhævet.

John råbte: "Stop Herre! Jeg erkender det hele." Men Han stoppede ikke, blev ved med at afsløre selv de mindste, urene detaljer i hans indre.

John tænker ved sig selv at han må have været bedraget, Satan har bedraget mig. I alle de år, hvor jeg troede at jeg tjente Herren, der var jeg så uren. Og han tænkte på de mirakler som han havde set, og de helbredelser som han har været med til. Og han tænkte at Djævelen havde bedraget ham til at bruge ham til at gøre ting, hvor han troede at det var Gud som arbejdede.

Men så sagde stemmen til mig: "Hvorfor har du disse tanker? Jeg udvirker ikke mirakler fordi du er værdig. Jeg udvirker mirakler fordi Jeg elsker Mit folk og Mit navn skal aldrig være uden vidnesbyrd på jorden. Har du ikke læst at der står skrevet, at de vil komme og sige: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i Dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i Dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i Dit navn?  Da vil Jeg sige til dem: "Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra Mig, I, som øver uret!" (Mat 7:22)

Har du ikke læst: "Uden Hellighed skal ingen se Gud! (Hebr. 12:14)

Stemmen sagde videre: Husk det ord du fik da du kom til mig: "Du elskede ret og hadede uret, derfor har Gud, din Gud, salvet dig med glædens olie frem for dine lige." (Hebr. 1:9)

Du begyndte godt, hvorfor ændrede du dig. Dine øjne var fæstet på Mig. Men du blev mere familiær med at forkynde, og du vendte dine øjne til mennesker. Du holdt op med at søge Min anerkendelse, og du begyndte at søge menneskers anerkendelse.

Og disse mennesker kendte ikke dit hjertes hemmeligheder, og de begyndte at beundre dig, men Jeg kendte dit hjerte. Du begyndte godt, hvad var det som drog dig bort fra Mig? Hvorfor tog du øjnene bort fra Mig? Jeg vil at du skal vide at mennesker kan ikke skabe det himmelske, kun Min Far ejer det himmelske, og Han vil dømme retfærdigt, og Han vil belønne enhver efter hans arbejde.

Så citerede stemmen Åbenbaringen. 3:1-3

Stemmen sagde: "Jeg har undersøgt dig fra den ene ende til den anden, og Jeg fandt intet som var acceptabelt for Min Far. Jeg giver dig et råd: Omvend dig! Vend dig bort fra alt, som har værdi for dig. Opgiv dine drømme. Opgiv dine rettigheder. Opgiv alt som du synes har værdi, og SØG MIG! Ydmyg dig! Kom ikke til mig med nogen form for "krav". Ydmyg dig, og Jeg siger til dig at det at søge det evige liv er alt, det er nok! Det kan ikke sammenlignes med noget andet. Jeg råder dig til at nedlægge alt lige som den mand som så en kostbar perle og som solgte alt hvad han ejede for at få denne skat (Mat 13).

Hvis du virkeligt omvender dig af hjertet, så vil Jeg vise dig nåde og genoprette dig; og jeg vil gøre dig til Min mund."

Derefter fik John hemmeligheder at vide om sine otte venner, som han skulle gå tilbage og fortælle dem og opfordre dem til at omvende sig fra disse ting. Da hans venner hørte det, græd de og sagde at de aldrig troede, at nogen ville have fundet ud af disse ting som de havde skjult i hjertet.

 

Efter mere tid i bøn og faste kom stemmen igen med et stort suk og begyndte at tale ud fra Esajas kapitel 1, hvor den begyndte at afsløre Guds dom over forkyndere som søger efter verdslige ting, og satte verdslige ting højere end Gud. Stemmen sagde at disse forkyndere trøster mennesker i deres synd i stedet for at kalde dem tilbage til Ham." De siger det er i orden at leve, som de lever. Mange af Mit folk kender ikke tilgivelsens glæde, fordi de aldrig er blevet ført ind på erkendelsens og omvendelsens sted. De har fået at vide, at de kan leve efter deres egen vilje, og Mit hjerte er i sorg fordi Jeg kan se hvad fjenden gør ved dem (Esajas 1:5).

Mit folk lever i selviskhed, i bitterhed, i håbløshed, og Min helbredelse og Min frelse er fuldkommen, men Jeg kan ikke nå dem, dér hvor de er. Jeg har betalt for det hele, for en fuldkommen frihed, men Mit folk har valgt at leve uden for Min frelse. Men Mit hjerte græder, for Herrens dag er nær. Dagen kommer, og Han begyndte at beskrive denne dag og sagde, at det er en smertens dag, at det er en grådens dag. Det er en dag, hvor intet menneske kan stå oprejst.

Stemmen/Helligånden græd og beskrev at Guds folk slet ikke var klar, og at Guds hjerte bløder for Sit folk. "Jeg har gjort alt for at sætte dem fri, og de har ikke brug for andre ting end Min fuldkomne frelse."

Så talte Helligånden fra Zefanias 1:10-18

Helligånden talte om alle de prøvelser og trængsler, som vil komme i de sidste dage. "Hvis Mit folk ikke vil ære Mig og deres tro på Mig, så vil de ikke kunne bestå i disse trængsler. De vil gå på kompromis; de vil bøje sig for at klare presset, især det økonomiske pres. Der vil blive stor vildfarelse og forførelse i menighederne og i familierne. Der vil blive en trængsel og et pres som intet menneske kan klare.

Derfor græder Min Ånd, fordi Jeg elsker Mit folk, og Jeg kan ikke stå og se på, hvordan fjenden lægger sit bedrag ind over dem. Når de siger fred, fred, så kommer ulykken, og ingen af dem vil overleve. Men I er ikke skabt til undergang. Mit folk er blevet kaldt til evigt liv og evigt håb. Alt er fuldbragt! Hvorfor vil Mit folk gå ind i områder, hvor de bliver indfanget i kompromis og blive indtaget?

Den som sejrer, til ham vil Jeg give, han skal være med Mig! Mit folk må vågne og rejse sig og stå i Min fuldkomne frelse som Jeg har vundet på korset! Der er magt i Ordet om korset! Der er kraft i blodet! Der er kraft i Mit Navn til at sejre!!!

Så længe Mit folk lever i deres egen visdom og kraft, så vil de blive ført bort i trængslens tid."

Til top

Nyhedsbrev Kap Verde sommer 2023

Kære alle som støtter Kap Verde Missionens arbejde. Vi kan fortælle at arbejdet med at forkynde evangeliet om Jesus på øen Maio har fået et ekstra fremstød, idet et missionær ægtepar fra Angola kom på besøg på Maio. De rejste fra landsby til landsby sammen med bussen og kom også til vores lille landsby, R.D.João. De forkyndte evangeliet og holdt bedemøde i vores danske kirke.

Pastor Silas og hans kone var meget opmuntrede over dette besøg og den ekstra støtte i det evangeliske arbejde på Maio. Pastor Silas kommer fortsat trofast hver uge i vores kirke. Han samler alle børn og unge og underviser dem i Guds ord og i moralsk opførsel. Dette arbejde er meget vigtigt i Kap Verde hvor den katolske påvirkning er så stærk. Børnene lærer helt fra små at umoral er helt lovligt bare man tænder et lys for jomfru Maria bagefter.

Menighedens fiskerbåd som vi fik renoveret ved sidste missionsrejse ligger desværre på stranden lige nu. Bådmotoren er gået i stykker og vores mekaniker forsøger at skaffe de rigtige reservedele. Vi beder til Jesus om at den kan blive lavet så hurtigt som muligt, for der er stort behov for de skønne billige fisk nu hvor fødevarerne er blevet så dyre efter krigen i Ukraine.

Kap Verde Missionen har igen uddelt ris til de mest nødstedte kvinder i landsbyen. Men denne gang har vi også inkluderet nogle ægtepar, som er i stor krise. Hos et af ægteparrene var konen næsten død i barselsengen, men hun og barnet klarede det med nød og næppe, tak Jesus! Manden kørte galt i sin lastbil og overlevede også med nød og næppe, hvor er Gud god! Det andet ægtepar er vores kære mekaniker og hans kone som lige er kommet tilbage fra hovedstaden efter 5 måneders sygdom, hvor hun også mirakuløst overlevede, og det takker vi Jesus for. Der er flere familier lige nu som har behov for hjælp, og vi beder til Jesus om at vi kan fortsætte dette arbejde.

Må Gud velsigne alle som har fået lagt Kap Verde Missionens arbejde på hjerte. Vi er gået ind i en fase med forkyndelse af evangeliet og uddeling af nødhjælp som afspejler den "nat" som vi nu er i. Nøden er stor i Kap Verde, både den åndelige og fysiske, men vi beder om fortsat forbøn og støtte til vores arbejde. Vi lægger Kap Verde Missionens arbejde i Guds hånd, må Han lede os skridt for skridt!

 

 

Nyhedsbrev efterår 2023

 

Kære alle som følger med i vores missionsarbejde på øen Maio i Kap Verde. Vi er nu på vej ind i efteråret og det varer ikke længe før vi bliver sendt ud på endnu en missionsrejse til Kap Verde. Vi har bedt til Jesus om tidspunktet, og vi har fået billetter til d. 23. november. Vi er i bøn for denne rejse, for vi har brug for en ledelse fra Gud i denne mørke tid, som vi lever i. Vi bliver kontaktet fra Kap Verde af mennesker som er i åndelig og økonomisk krise, og alle vegne hvor vi vender os, er behovet for hjælp stort.

Det glæder os meget at høre fra pastor Silas at de unge og børnene i landsbyen holder fast i Jesus og kommer til samlingerne. Silas har planer om at samle alle de unge fra de forskellige landsbyer til møde og fællesskab i vores landsby, og vi støtter arbejdet med mad og transportudgifter.

Frafaldet er stort, og det sætter også sit præg på de kristne på øen Maio. Ved vores sidste rejse kunne vi registrere at flere ældre troende havde forladt menigheden i den store by. Det vækker stor sorg i hjertet at se mennesker forlade livets vej og vende sig til afgrundens vej. Det åndelige mørke og verdensånden presser sig på som aldrig før; mange kristne i Kap Verde glider langsomt bort fra den levende tro på Jesus.

Men vi fortsætter vores arbejde i bøn og i økonomiske håndsrækninger dér hvor enlige mødre og arbejdsløse mænd er kommet i desperate situationer. Denne måned er således præget af, at vi måtte sende flere sække ris end tidligere fordi behovet er så stort.

Vi har ikke modtaget så meget nyt om fiskeriet. Fiskerbådens motor gik i stykker i sommeren, men det lykkedes os at finde en mekaniker som kunne reparere den. Nu kan fiskeriet fortsætte igen. Desværre ser vi Guds dom i havene, for fiskerne fortæller os, at der er færre fisk end der plejer at være. Må Gud have nåde med den lille landsby, R.D.João på øen Maio. Må Gud sende regn nu i regnsæsonen som løber fra september til december. I alle ting, små og stor må vi sætte vores lid til Guds Ord: "Den som søger, skal finde, den som beder skal få, den som banker på, for ham skal der lukkes op (Mat 7:7)"

 

Nyhedsbrev fra Kap Verde Missionen forår 2023

 

Det er med stor glæde at vi er vendt tilbage til Danmark efter en lang missionsrejse til Kap Verde.

Vi har haft en udfordrende rejse hvor fjendens snigløb har været synligt, men vi har også mærket Guds godhed og hans nærhed gennem Jesu Kristi sejr på korset.

Det var med stor sorg at vi så hvordan de unge mennesker i landsbyen var mere og mere involveret i alkohol og narko. I begyndelsen kunne vi næsten ikke få kontakt med dem. Men Jesus mindede os om at gå ud af kirken med guitar, bas og andre instrumenter og spille og synge om Jesus rundt i hjemmene. Vi tog ekstra guitarer med, og de unge i hjemmene spurgte os om de måtte spille med. På denne måde fik vi kontakt med dem igen.

Pastor Silas og hans kone havde gjort et kæmpe arbejde i landsbyen, og bussen havde været til stor velsignelse på øen, flere havde hørt evangeliet om Jesus og fundet frelse og hjælp i nøden.

Arbejdsløsheden i landsbyen er meget høj. Meget få unge mænd har arbejde, så også i år måtte Kap Verde Missionen hjælpe flere unge i gang med arbejde. Vi lånte penge til vandpumper og hjælp til kørekort, så de kan få arbejde i transportsektoren.

Nødhjælpsarbejdet med at dele mad ud til enlige mødre var mere vigtigt denne gang. På grund af krigen i Ukraine var madpriserne i Kap Verde steget urimeligt meget. Flere kom med på listen til at modtage hjælp fra Kap Verde Missionen. Vi delte ris, olie, margarine og kikærter ud, og vi lavede ekstra gode juleposer til de familier som var mest nødstedte. Alle var så glade for hjælpen, og sender hilsen til kirken i Danmark og takker for hjælpen.

Det lykkedes os at få fiskerbåden renoveret. Den var helt ramponeret da vi kom, næsten til at skrotte. Men med Guds hjælp blev den brugbar igen, og fiskerne kan nu fortsætte deres arbejde med at hente fisk hjem til landsbyen.

Kirkebygningen fik en ordentlig renovering med ny maling og mosaik. Alle i landsbyen er glade for kirken; de kalder den et lys som Gud har tændt.

I slutningen af februar havde vi et meget velsignet ungdomsstævne med 26 unge mennesker fra hele øen. De sov i gæstehuset sammen med pastor Silas og hans kone, og til vores store glæde kom flere af vores egne unge fra landsbyen for at deltage i møderne. Det blev til en skøn tid med lovsang og med Guds ord, og vi fik lov til at give disse unge mennesker råd fra Jesus og dele vores eget vidnesbyrd med dem.

Vi takker Jesus for Hans store trofasthed mod os på denne rejse. Vi kender endnu ikke Guds planer med dette lille samfund i Kap Verde, men stykkevis skal vi komme til at se det, det har Guds ord lovet os.

Til top