I denne nat vil I alle forarges på mig

(Vil du have del)

I denne nat skal I alle forarges på mig...."

(Mat. 26:31)

 

- Mødereferat, Blåkildekirken søndag d. 28 januar 2018, Villy Nordmand Andersen

 

Vi tror vi kender Jesus

Utaknemmelighed, utilfredshed og utålmodighed kommer fra den faldne natur, og vi må bekende det for Jesus. Israel knurrede mod Gud i ørkenen, og denne knurren var et moralsk oprør. Israel kom aldrig af med denne faldne natur, de blev ved med at klage og knurre hele livet igennem. Vi skal være glade for denne oplysning, for det kan være med til at fjerne det som hindrer mellem Jesus og os. Vi må "lægge bort alt det som tynger og synden som så let hilder os,.." (Hebr. 12:1).

Vi tror at vi kender Jesus, men det må være vores spørgsmål igennem hele livet: "Hvem er du Jesus?". Paulus jagede efter at lære Jesus Kristus at kende (Fil. 3 12-14). På vej til Damaskus stillede Paulus det samme spørgsmål: "Hvem er du, Herre?" (Ap.G. 9:5)

Paulus sad i fængsel, men han råbte: "at jeg må kende ham og kraften i hans opstandelse og fællesskabet med ham i hans lidelser.." (Fil. 3:10). The Amplified Bible siger: "At jeg må nå frem til den moralske og åndelige opstandelse fra de døde mens jeg er i dette liv." (Fil. 3:10) Der er noget som vi skal nå frem til; der er noget som vi skal jage efter! Vi må lægge synden, vores knurren og vores oprør væk og jage efter at kende Jesus!

 

Jesus skal være herre

Jesus var ikke glad for at de kaldte ham Herre, Herre: "Hvorfor kalder I mig Herre, Herre, når I ikke gør hvad jeg siger?" (Luk. 6:46)

Der er et vidunderlig frihed i at bede Jesus om at komme ind i vores ånd, sind, sjæl, legeme og omstændigheder og styre alt i vores liv. I denne forbindelse har Jesus givet os et bud: At vi skal elske hinanden (John. 15:12). Det er ikke nok at vi kalder ham Herre, vi må gøre som han siger. Vi må bede Helligånden om at rense alt det bort som hindrer Jesus i at være herre i vores liv og omstændigheder.

 

Vi er inde i en nat

Jesus har sagt at kærligheden vil blive kold i tiden inden han kommer igen (Mat. 24:12). I denne nat, som vi er inde i, er der en kærlighed som ikke bliver kold: Selvkærligheden og kærligheden til penge. Vi må frelses fra denne menneskelige kærlighed, eros kærligheden, hvor vi kun centrer os om os selv. Jesus gav alt for os i kærlighed, og vi må give alt til ham.

I denne nat hører vi råbet fra Guds Ånd: "Drag ud fra hende, mit folk! for at I ikke skal gøre jer delagtige i hendes synder og rammes af hendes plager" (Åb. 18:4). Vi må drage ud fra hende, den store skøge, Babylon. Vi må tage afstand fra al den dæmoniske underholdning som serveres i TV og Internet. Vi sidder og bliver besmittet uden at vi ved det. Derfor siger Guds ord at vi må lade os rense på ånd og på kød (2. Kor.7:1).

Vi må ikke udelade dette vigtige budskab fra Guds Ånd. Der er en grund til at det går galt for Guds menighed fordi vi ikke tør sige det som ligger på Guds hjerte.

 

I vil alle forarges på mig

Når jeg tror i mit hjerte at Jesus har lægt mine sygdomme (Es. 53:4), og jeg beder til Jesus i tro om lægedom, og så stadig ikke modtager lægedom, så får jeg problemer. Jeg spurgte Jesus hvorfor jeg ikke modtager lægedom? Helligånden kom med et overraskende svar: Gud straffer synd, men det er ikke en straf som er tænkt som en død; det er en mulighed for at vende om fra en synd eller syndstilstand. Gud sagde til Habakkuk: "Bi på mig i tro!" (Hab.2:4). Habakkuk blev forarget på Gud fordi fjenderne angreb Israel på alle fronter, og det så ud som om Gud ikke greb ind. Vi oplever den samme frustration; vi synes at der ikke sker noget. Men nu er vi inde i en nat, der er et tæt mørke som skjuler folkene pga. synden og hovmodet.

Jesus talte til sine disciple lige inden han skulle dø på korset: "I denne nat skal I alle forarges på mig.." (Mat. 26:31). Det samme gentager sig i dag, men det er tid at vi løfter vores øjne højere op. Vi skal løfte vores øjne til løfterne og til Jesus Kristus. Gud har lovet i sit ord: "Se, jeg gør alting nyt." (Åb. 21:5).

Gud har en frelsesplan som vi står lige overfor nu. Vi skal passe på vores frustration og ikke forarges på Gud, men løfte vores øjne til Jesus Kristus. Han har en frelsesplan, det vil ske i hast!

Til top